Bezpečnostní pás představilo Volvo v roce 1959 a svůj patent dalo k dispozici všem ostatním automobilkám pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Dnes bereme pásy jako samozřejmost, ale při jejich představení se Volvo setkalo s vlnou odporu a kontroverze. Přesto od svého uvedení zachránily víc jak milion životů. Bezpečnostní pás byl pouhý začátek. Podívejte se, proč je Volvo synonymem pro bezpečnost za volantem.
Volvo nedávno spustilo kampaň, ve které připomíná, že vznik bezpečnostního pásu byl doprovázen odmítavými reakcemi ze strany společnosti i velkých médií. Objevovaly se i titulky hlásající, že bezpečnostní pás omezuje osobní svobodu. Od jeho představení v roce 1959 ale zachránil víc jak milion životů, mimo jiné díky tomu, že Volvo dalo svůj patent k dispozici všem ostatním automobilkám.
Bezpečnostním pásem to nekončí
Tříbodovým pásem to naštěstí neskončilo. Volvo přislo s dalšími inovacemi, například dětskou sedačkou otočenou proti směru jízdy, podsedáky pro starší děti, systémem pro ochranu cestujících při bočním nárazu (SIPS), systémém pro ochranu krční páteře při zadním nárazu (WHIPS) a už v roce 1998 představilo tzv. Inflatable curtain, tedy boční airbag, který pokrýval prostor cestujících vpředu i vzadu najednou. Důležitým prvkem, který přispívá bezpečnosti jsou důmyslně řešené deformační zóny a použité materiály.
Za zmínku stojí i speciální tým Volvo pro výzkum dopravních nehod. Ten vznikl v roce 1970 a působí v okolí Gothenburgu ve Švédsku, 24 hodin, 7 dní v týdnu. Kdykoliv se stane nehoda, jejíž účastníkem je i vůz značky Volvo, tým se vydává na místo získat důležitá data o nehodě. Díky těmto datům může pak Volvo zlepšovat bezpečnost svých vozidel v reálných situacích, nejen v testech.
Klíček Care Key a omezení maximální rychlosti
V roce 2020 představilo Volvo další dvě zasádní opatření pro zlepšení bezpečnosti. Prvním opatřením je klíček s názvem Care Key, který umožňuje bezpečné sdílení vozu v rodině nebo mezi přáteli. Majitel vozu může na klíčku omezit maximální rychlost vozu a vůz s klidnou hlavou půjčit například synovi, který právě získal řidičské oprávnění. Druhým opatřením je omezení maximální rychlosti všech nových vozů značky na 180 kilometrů v hodině.
Druhé opatření vyvolalo kromě pozitivních ohlasů také negativní ohlasy. Volvo ale tímto krokem výrazně poukazuje na nebezpečí, které se pojí s vysokou rychlostí. Šance na přežití při nehodě ve vysoké rychlosti je propastně nižší oproti povoleným rychlostním limitům.
Blízká budoucnost
Jaká bude budoucnost bezpečí za volantem? Podle zmínky v kampaňi A Milion More, kde Volvo představuje, jak chce v budoucnu přispět k dalšímu milionu zachráněných životů, se opět vydá poměrně revoluční cestou. Tou by podle všeho měl být systém, který zabrání řidičům řídit pod vlivem alkoholu, drog a dalších omamných látek a bude varovat při nevěnování se řízení.
Ze zkušeností víme, že pokročilé bezpečnostní inovace mohou znamenat velký rozdíl. Jedná se o inovace, které podporují řidiče ve chvílích, kdy to nejvíce potřebují, respektive o technologie, které pracují pro řidiče a ne proti nim. Jejich smyslem je rozpoznat potenciálně nebezpečné chování řidiče a v případě potřeby ho podpořit nápravnými akcemi.
— Volvo Cars
Stejně jako u bezpečnostního pásu se najdou tací, kteří budou namítat, že se jedná o omezení osobní svobody. Faktem ale zůstává, že tento systém by mohl výrazně přispět ke snížení nehod zaviněných řidiči pod vlivem omamných látek.