V dnešním díle se podíváme na auto, kolem kterého prakticky okamžitě vznikl ohromný hype. Auto, které vás při každé skvěle zvládnuté zatáčce potěší úchvatným výjezdem a neúnavně vás tlačí do sedačky. Už tušíte? Míla nám dnes představí svojí Toyotu GR Yaris. Auto se závodním rodokmenem.
Toyota sklidila s GR Yarisem obrovský úspěch. Není se čemu divit. Auto, které vzniklo pro rally, je dravé, elegantní a nespoutané, přitom čitelné. Auto, které i v dnešní době nabídne opravdovou zábavu za volantem a rozdává pověstné rohlíky na vaše tváře. Dnes se ale nebudeme věnovat samotnému autu, ostatně, bylo o něm už napsáno tolik, že bych nosil dříví do lesa. Podíváme se na příběh GR Yarise s poznávací značkou 003 VALCE, za jehož volantem potkáte Mílu a jeho ženu Lucku. Tak pojďme na to!
Mílo, řekni nám pro začátek něco o sobě a o tom, jak si se vlastně k GRku dostal?
Já jsem odmala obrovskej fanoušek aut, ale vždycky to bylo spíš takový pasivní, jezdil jsem spíš autama, který mají hlavně roli přemisťovadla z bodu A do bodu B, měl jsem a mám Volvo, takže spíš spolehlivost a bezpečnost pro rodinu. Když ale přišel obří hype kolem GR Yarisu, tak jsem si říkal, že je načase přestat obsah o autech jenom konzumovat a začít i něco trošku tvořit, zprostředkovat to štěstí a ten zážitek z toho vyladěnýho auta i ostatním. To byla hlavní myšlenka, kdy jsem se rozhoupal pro nákup GR Yarise. Teď jezdím a snažím se to sdílet s ostatníma a vymyslet cestu, kterou ty zážitky dopřát i ostatním, samozřejmě v mezích bezpečnosti, aby někdo hned nesedl za volant a to auto hned někde nerozstřelil (smích).
Měl jsem možnost vyzkoušet a ten výkon je opravdu ohromnej. Pojďme se podívat na příběh tvýho Yarise. Ty jsi mi zmiňoval, že když ses rozhoupal, tak už kvóty pro Česko byly beznadějně vyprodané, je to tak?
Je to tak, auto nešlo už vůbec objednat. Byli lidi, kteří objednali už na jaře roku 2020. Tedy ještě v době, kdy žádný auto nebylo vyrobený, jen na základě představení Toyoty. Málokdo věděl, že se z auta ihned stane takový fenomén. Pro Česko bylo určeno 150 kusů a to bylo všechno pryč. Takže přes dealery v Česku se skoro nedalo nic sehnat a když jo, byla tam hrozně dlouhá čekačka. Já jsem čekat nechtěl, byl jsem úplně nadšenej ze všech recenzí v Česku i na Slovensku a chtěl jsem hnedka jezdit a zažívat to, co ti novináři tolik chválili (smích). Zkoumal jsem Německo, komunikoval jsem s dealery v Německu, všude čekací doba kolem jednoho roku, ale zase byly o něco lepší ceny.

Takže už to skoro vypadalo, že auto nebude?
Naštěstí jsem nakonec narazil na kluky ze Zofi Racing z Blatné, oni mají vlastní rallye tým a motají se kolem sportovních aut, v Německu u dealerů si zarezervovali pár aut, které nabízí právě lidem, na které v rámci oficiálních dealerství řada nevyšla. Viděl jsem inzerát normálně na sauto.cz, že mají jednu černou k odběru ihned. Černou jsem ale nechtěl a navíc byla bez high performance paketu, který za málo peněz přidá hodně muziky — samosvorný diferenciály, kovaný kola BBS — jedno váží 7 kilo (!) a pár dalších drobností.
Takže zase auto nebylo. Kluci ale říkali, že mají ještě jednu bílou na cestě, volnou! Koncem května jsem ji mohl mít, takže si říkám, to beru. Ještě ten den ráno jsem volal Petrovi Královi. Myslel si, že jsem jenom někdo další, kdo se chce autem jen projet, protože zájem byl opravdu enormní. Na to jsem mu ale řekl, že ne, že hned sedám do auta a odpoledne jedu, vezmu s sebou kupní smlouvu a nějakou zálohu a hned to rezervujem.
Konečně nějaká dobrá zpráva a vidina ježdění!
Přesně tak. Pojí se s tím i docela vtipná historka. Rezervovat auto jsem vyrážel, když byl v Česku vlastně největší lockdown, zákaz přejíždění mezi okresy. V práci jsem si vzal dovču, a protože to auto máme napsané na firmu, nechal jsem si od manželky, od „zaměstnavatele“ (smích), potvrdit, že je to pracovní cesta. Jel jsem asi přes 10 okresů, ale nakonec všechno v pohodě a ještě ten den jsme podepsali kupní smlouvu. Narazil jsem na ně vlastně úplně náhodou, ale nakonec to dopadlo naprosto na jedničku. Přemýšlel jsem, že pro auto pojedu do Německa, nebo že si ho nechám dovézt, ale takhle ho mám koupené jako nové v Česku, all-inclusive.
Ty ke klukům ze Zofi Racing jezdíš i na servis, že?
Tak tak, myslím, že kluci jsou odborníci v tom, co dělají. Mají vlastní rally team a jezdí aktivně v Renaultech. Pan Stejskal starší i mladší jsou opravdu odborníci, takže mi i poradí, co s tím autem mám nebo nemám dělat. Teď jsem u nich byl právě už dvakrát na výměně všech olejů. Toyota v servisním intervalu má první výměnu až v 10 tisících, což mi přijde líto, když člověk tomu autu dává občas kouř, tak je potřeba, aby ten olej byl v co nejlepším stavu. Já jsem byl první v 2 tisících a pak po 5 tisících kilometrech. A jsem hrozně rád, protože v tomhle jsem trochu zelenáč, byť mě to zajímá, tak co se týče specifikace olejů apod., tak si nechám rád poradit.
Mílo, ty už si s GRkem najezdil přes 7 tisíc kilometrů. Co tě za tu dobu na tom autě baví nejvíc?
Na tom autě je dokonalý to, že všechno funguje tak, jak by mělo. Nejsem úplně znalec, že bych vystřídal spoustu hot hatchů a měl jsem nějaký velký srovnání, ale tady si sedneš a rázem víš, že se na to auto můžeš spolehnout. Perfektně ti zafunguje podvozek, skvěle funguje řízení, poslouchá tě tak, jak potřebuješ. Ta kombinace okořeněná dynamickým motorem, který jde hravě za plynem. Nejvíc mě baví ta dokonalost, ta sladěnost auta jako celku. Myšlenka toho, že to takhle vyjede z fabriky a může si to vlastně dopřát kdokoliv, máš na to záruku od Toyoty a můžeš vyrazit na dynamičtější přesuny po okreskách, na trackdaye nebo amatérský závody.
Vidíš, trackdaye a amatérský závody, jsem rád, že to zmiňuješ, co komunita a účast na takových akcích, byl jsi už někde a jak sis to s tímhle krasavcem užil?
Je to super. Co si budem povídat, to auto je zajímavý a budí pozornost a díky tomu mám vlastně ten vstup do komunity petrolheadů o něco snazší. Obecně mi přijde, že kdokoliv s kým se bavím o tom autě nebo lidi, které potkávám, jsou fajn. Zatím jsem poznal vlastně lidi z různých skupin na facebooku, okresky.cz, nebo když jsme na sebe prostě natrefili při ježdění na okreskách nebo na dálnici. Potkal jsem jednou na dálnici kluka v Type-R a jenom jsme se trošku projeli na D1čce, pokecali na benzínce a vzniklo z toho nakonec ježdění po moravských okreskách až dlouho do noci. Úplně super, to se ti běžně nestane.
Zatím ve skrze pozitivní zkušenosti, byl jsem na amatérském závodu Úterským kopec, což je závod pravidelnost do vrchu, kde jsem si mohl Yarise vyzkoušet na uzavřené trati bez obav v provozu, taky paráda. Do budoucna bych to radši ale směřoval na nějaké slalomy apod. protože přece jen ty stromy kolem silnici a vysoká rychlost, to by nebylo příjemný (smích). Jsem teď zaregistrovaný i na nějaké trackdaye, tak na to se moc těším. Samozřejmě jako všude, na facebookých skupinách apod. najdeš i různý hejty, lidi se do sebe pouští zbytečně a hádají se někdy o blbostech, ale převažuje ta pozitivní zkušenost a zážitky.
Za mě máš k tomu naprosto super přístup, užívat si to auto, ale vyváženě s bezpečností a respektem k ostatním účastníkům provozu. To se vlastně propojuje s tvým projektem GRY Klub, v čem vlastně spočívá?
Mám zatím takovej koncept různých věcí a aktivit, které bychom s tímhle autem chtěli sdílet a rozdávat ostatním. V hlavě mám třeba ještě nějaké GRY akce, kde bych chtěl sehnat pár lidí, který by si chtěli někde na letišti nebo na jiném bezpečném uzavřeném prostoru to auto zažijí. Teď nejvíc, co se snažím sdílet a dopřávat lidem je ale právě GRY klub a GRY rohlík. GRY rohlík, to jsou projížďky, kde se potkám s někým, kdo má zájem to auto vyzkoušet a svézt se a když vím, že to je fajn týpek, který to v první zatáčce nerozstřelí, tak ho to nechám i řídit a rád pozoruju ty reakce lidí na to auto.
GRY klub je trochu kontroverzní pro petrolheady, protože samozřejmě je zažitá ta představa, že auto a žena se nepůjčuje. Já to mám trochu naopak, už když jsem si to auto pořizoval, tak jsem úplně nechtěl, aby dva víkendy z měsíce stálo v garáži nevyužitý. Ta myšlenka je taková, když najdu kolem sebe pár spolehlivých lidí, tak bych je chtěl pozvat právě do GRY klubu, kde bychom to auto mohli nějakým způsobem sdílet, aby víc jezdilo než stálo. Visí tam ale velkej otazník, je to dlouhodobější proces, jak ty lidi sehnat a tak.
Za celým GRY klubem pak stojím já a moje žena Lucka, říkáme si GRY tým a to auto jsme kupovali společně a snažíme se ho i užívat společně, aby to ve výsledku nakonec nebylo tak, že na celý víkend zmizím a holky budou samy doma.
To je super. Myslím, že takový projekt má dneska obrovskej potenciál, protože to není jen o sterilním půjčování věcí, ale o nějaké komunitě. Najít dobrou komunitu lidí už je dneska pomalu vzácnost. Sám jsem si GR rohlík dneska vyzkoušel a i s tebou v rámci bezpečnosti a maximálního respektu za volantem. Mílo, kde tě čtenáři najdou, pokud se s tebou budou chtít spojit?
Nejlepší v tuhle chvíli je určitě instagram @gryariscz a ozvat se do zprávy, pokecáme o tom a případně se domluvíme na setkání. Jak jsem si říkal, v tuhle chvíli z toho zatím nechci dělat vytíženou půjčovnu sportovních aut, ale nejdříve radši poznávat a zkusit vybudovat nějakou komunitu. Pokud chcete zažít tohle auto, vždycky se dohodneme. Samozřejmě to nelze dotovat z vlastních peněz, takže určitě bych chtěl, aby ten člověk nějakou tu svou energii i finance do toho dal, ale jinak jsem otevřenej jakékoliv spolupráci, hlavně oboustranná seriózní dohoda.