Pokud vám v krvi proudí alespoň trochu benzínu, určitě znáte roadster Mazda MX-5. Ten dělá radost řidičům po celém světě už více než 30 let. Její první generace s označením NA byla představena v roce 1989 na Chigaco Auto Show. Jak asi tušíte, byl to obrovský úspěch. V nové sérii Radost řídit se můžete těšit na auta, která je prostě radost řídit. Čím jiným začít, než roadsterem, který za svou výrobu vyčaroval nespočet úsměvů?
Šla ve šlépějích britských a italských roadsterů
Mazda představila červený roadster s označením MX-5 v roce 1989 na Chicago Auto Show. Svoje zákazníky si získala prakticky okamžitě díky kompaktní velikosti, nízké hmotnosti a na tu dobu moderní technologii. MX-pětka navíc přišla v tu pravou chvíli — v době, kdy malé roadstery mizely z trhu. Jediným srovnatelným modelem, který byl dispozici v době, kdy MX-5 spatřila světlo světa byla Alfa Romeo Spider. Ta se vyráběla od roku 1966 a konec produkce se nemilosrdně blížil.

Ostatně několik let před uvedením MX-pětky na trh se těšily oblibě vozy jako MG B, Triumph TR 7 nebo Fiat 124 Spider. To vše jsou auta, po kterých Mazda pomyslně převzala žezlo a navázala na jejich tradici.
„Faktem zůstává, že pokud chcete sportovní auto,
Jeremy Clarkson v roce 2009 o Mazdě MX-5
Mazda MX-5 je perfektní. Nic jiného vám na silnici v dané cenové kategorii nepřinese větší zábavu za volantem. Jediný důvod, proč dávám pět hvězdiček je ten, že nemůžu dát čtrnáct.“
Designový jazyk Jinba ittai — 人馬一体
Design Mazdy MX-5 vznikal pod taktovkou v té době nového designového jazyku Mazdy s názvem Jinba ittai. Volným překladem získáte označení pro spojení jezdce se svým koněm (jin — jezdec, ba — kůň a ittai — jedno tělo). Cílem byl vznik kompaktního a lehkého roadsteru, který při nízké váze splní globálně uznávané požadavky na bezpečnost, interiér, který pohodlně pojme dva dospělé jedince s maximálním využitím místa a motor umístěný mezi řidičem a přední nápravou pohánějící zadní kola.
Povedlo se. V prvních měsících poptávka převyšovala výrobu, především díky nadšeným novinářským testům. Jméno MX-5 se stalo v automobilovém světě nesmírně zvučným, na první generaci navázaly generace další a v roce 2016 Mazda vyrobila miliontý kus (šlo o čtvrtou generaci ND). MX-5 se stala nejlépe prodávaným dvoumístným sportovním autem a pyšní se zápisem v Guinnessově knize rekordů.
Skvělé rozložení hmotnosti a náhon na zadek
Původní model vstoupil do prodeje se čtyřválcovým motorem s objemem 1.6 litru. Ten disponoval maximálním výkonem 86 kW (115 koní) při 6 500 tisících otáček za minutu a točivým momentem 136 Nm při 5 500 tisísích otáček za minutu. Zkrátka dostatek k tomu, aby motor s autem o hmotnosti 960 kilogramů pořádně zahýbal. Tento motor nesl kódové označení B6ZE(RS) a některé části byly vyrobeny z hliníku pro úsporu hmotnosti.
V roce 1994 pak zamířil pod kapotu o něco výkonnější motor — šlo o čtyřválec s celkovým objemem 1.8 litru. Ten nabídl maximální výkon 96 kW (129 koní) při 6 500 tisících otáček za minutu a točivý moment 149 Nm při 5 500 tisících otáček za minutu. V roce 1996 došlo k lehkému navýšení výkonu na 99 kW a 155 Nm. Tento motor byl o něco těžší, a vzhledem k narůstu váhy nebyl výkonový rozdíl proti 86 kW verzi tak znatelný. Na některých trzích, například v Evropě, zůstala v prodeji i nadále původní jednašestka, ale s výkonem osekaným na 66 kW jako levnější varianta.

Galerie