Test: Honda E — Návrat do budoucnosti

V dnešním testu se podíváme do blízké budoucnosti, za volant futuristického vozítka od Hondy. Krom toho, že zjistíte, jak Honda E jezdí a jak se s ní žije, dozvíte se taky co má společného s primářem Blažejem z legendárního českého seriálu Nemocnice na kraji města a proč loučení s ní bylo tak těžké. Pohodlně se usaďte, jdeme na to!

Zadní světla připomínají tryskové motory, futuristický design Hondy E je velmi návykový

Překrásně jiná

Hned na první pohled vám dojde, že Honda E není obyčejné auto. Její design budí spoustu pozornosti na ulicích a je z něj cítit snaha odlišit se, přiblížit se budoucnosti. Čerpá ale také z minulosti — vychází z legendární první generace Hondy Civic.

Design Hondy E odkazuje na první generaci Civicu

Design ale každý vnímáme jinak, a tak vás z fotek nechám posoudit, jak působí na vás. Já jsem si ho ale velmi rychle oblíbil, Honda E je zajímavá, vpředu má roztomilý kukuč a v šedé metalické barvě spolu se sedmnáctipalcovými litými koly jí to ohromně sluší.

Vidíte tu podobu? První generace Hondy Civic si zahrála i v českém seriálu Nemocnice na kraji města. Od Čechů si pak vysloužila přezdívku Primář Blažej

Snahu odlišit se cítíte nejen při pohledu zvenčí, ale i po usednutí za volant. Honda se přitom nesnaží odlišit se násilně, velkými oznámeními hlásajícími, co vše udělali jinak a proč by vás to mělo zajímat. Honda E se odlišuje subtilně, jemně a nevtíravě. Nejdřív na ní nakouknete zvenčí a začnete si tvořit úsudek, pak se posadíte za volant a hned vám to docvakne. Jemně vám ukáže, jak to lze v interiéru vyřešit a vy si říkáte, proč to sakra nemají i ostatní auta.

Elegantní a vzdušný interiér

Co vám tedy po usednutí za volant přesně docvakne? Že se na místě řidiče cítíte ohromně klidně, ergonomicky máte vše tam, kde potřebujete nebo jste zvyklí, a přitom je celý koncept interiéru oproti běžnému autu velmi odlišný. Středový tunel nezasahuje mezi řidiče a spolujezdce, ale tvoří drobný ostrůvek, na kterém najdete tlačítka pro změnu jízdních směrů. Nad ním se nachází poměrně velké panoramatické okno, které do interiéru pouští spoustu světla. Díky těmto prvkům se i v tak malém autě cítíte opravdu klidně a prostorně.

Dotykem do vody můžete rybičkám sypat krmení a zkrátit si tak čas třeba při dobíjení!

To nejdůležitější ale ještě přijde. Designérům v Hondě se povedlo najít rovnováhu mezi dotykovými displeji, které dominují palubní desce a tlačítkovými ovladači. Ovládání ventilátoru a topení/klimatizace zůstalo tlačítkům mezi řidičem a spolujezdcem. Jediné mínus je zde ovládání vyhřívaných sedaček, které mohou vyšší lidé nechtíc zapínat kolenem. To vše doplňují dřevěné detaily a jemně šedivé čalounění. Přesně takhle jemně vám Honda ukáže, že to jde jinak, aniž byste se museli zlobit, že nemůžete najít, kde se ovládá topení nebo rádio.

Dynamika na jedničku

Blikající tlačítko s nápisem Power mě vybízí, abych se konečně projel. Zapínám elektromotor a zacvakávám pás, s citem se rozjíždím a nechávám se vést. Honda E vás nezklame ani za volantem — elektromotor v testované verzi Advance má 113 kW, tedy 154 koňských sil. Maximální točivý
moment je 315 Nm. Rozložení váhy? 50:50. Přidejte náhon na zadní kola a recept na skvěle fungující celek je na světě.

Podvozek je navíc velmi dobře naladěný a díky kolům, která jsou skoro v rozích karoserie je auto na silnici neuvěřitelně stabilní a drží jako přibité. Není to ale na úkor komfortu a i na zmiňovaných sedmnáctipalcových kolech je auto opravdu pohodlné a skvěle tlumí nerovnosti. Na výběr pak máte dva jízdní režimy — Normal a Sport. V režimu Sport jsou reakce vozu na vaše pokyny citlivější, zejména pak na pedál akcelerátoru. Zkrátka auto, které je radost řídit. Dynamika je tady zvládnutá na jedničku.

Nabitá výbavou

Éčko přijíždí vyzbrojené moderními technologiemi a bohatou výbavou, kde najdete vše, na co si vzpomente i nevzpomenete. Kromě klasických prvků jako je třeba multifunkční kožený volant, automatická klimatizace nebo vyhřívaná přední sedadla zde najdete kamerový systém pro parkování, ale také kamerový systém zpětných zrcátek. Určitě vás zajímá, jak funguje. Zvyknete si na něj opravdu rychle a celkově funguje velmi dobře. Plynulost i ostrost je výborná. Jedinou výtku bych směřoval k jízdě v noci, zde si oči zvykají trochu pomaleji a světla vozidel za vámi jsou v určitých úhlech trochu nepříjemně rozostřována a vytvářejí „svatozář“. Výhodou je ale nižší aerodynamický hluk a odpor.

Infotainment je zde opravdu vychytaný, jedná se o systém Honda CONNECT s duální dotykovou obrazovkou — nabídne DAB digitální rádio, Apple Carplay nebo Android Auto, procházení internetu a navigaci. Jak se s ním propojíte? Pomocí klasického USBčka, Bluetooth nebo HDMI vstupu.

Nad tím vším stojí ještě sada bezpečnostních asistentů Honda SENSING. Ta obsahuje například rozpoznávání dopravních značek, systém udržení v jízdním pruhu, automatické nouzové brždění, automatická dálková světla nebo adaptivní tempomat a sledování mrtvého úhlu.

Dojezd, spotřeba a nabíjení

Jak je to se spotřebou? Hondu E jsem testoval když se teploty ještě pohybovaly kolem nížších desítek stupňů Celsia, vyzkoušel jsem si dynamiku a střídavě měl nebo neměl zaplé topení a výhřev sedačky. Za necelých 200 kilometrů jízdy po okreskách, rychlostních silnicích a v městském provozu se spotřeba usadila na 17.7 kWh na 100 kilometrů. V přepočtu to znamená dojezd cca 202 kilometrů. S lehčí nohou a při vyšších venkovních teplotách spotřebá klesá k 15 kWh na 100 kilometrů. Intenzitu rekuperace můžete volit pádly pod volantem. Honda udává ve svých materiálech dojezd 222 kilometrů, kterého v létě bez problémů dosáhnete, ovšem v zimě počítejte spíše s hodnotou kolem 160 až 170 kilometrů.

Honda E má baterii s kapacitou 35,5 kWh, která je chlazená kapalinou. Na 50 kW nabíjecí stanice se stejnosměrným proudem se
nabije z 20 % na 80 % přibližně za 31 minut

Lithium-iontový akumulátor je zde chlazený kapalinou, což přináší úsporu místa i velmi dobrou účinnost. S Hondou E se tak přehřátí akumulátoru bát nemusíte. Co se týče nabíjení, na rychlonabíjecí stanici zvládne Éčko nabíjecí výkon 50 kW a palubní nabíječka nabídne 6,6 kW.

Je to elektromobil pro vás?

Určitě! Dobře, teď vážně. Vzhledem k poměrně malému kufru a možnosti vozit pouze čtyři lidi pravděpodobně nesplní nároky na jediné rodinné auto ve vaší garáži. Honda E je ale skvělá a určitě ji musíte aspoň zkusit. Bude vás nesmírně bavit. Jediným mínusem je vyšší cenovka, která se ve výbavě Advance pohybuje kolem 980 tisíc Kč vč. DPH. Za ty peníze ale dostanete opravdu to nejlepší, co Honda umí. Emoce, technologii a design promyšlený do posledního detailu.

Galerie

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *