Test: Honda Jazz Crosstar e:HEV — Cesta z města

Nová generace Hondy Jazz nesmírně dospěla a krom velké spousty novinek oblékla i pohorky. Verze Crosstar, na kterou se dnes podíváme, nabídne zvýšenou světlou výšku, outdoorové oplastování a integrované střešní podélníky. Míří na širší cílovou skupinu a má k tomu velmi dobře našlápnuto.

Tohle auto s roztomilým kukučem vás odzbrojí svou připraveností na všechno, co se s ním rozhodnete udělat. Zvýšená světlá výška a terénní oplastování tady není jen na okrasu. Crosstar je schopný i v lehčím terénu, na polňačkách nebo na cestě k vaší chalupě

Crossover tak trochu jinak

V záplavě přerostlých SUV a poměrně nepraktických městských crossoverů je Honda Jazz Crosstar příjemným překvapením. Je to totiž pořád starý dobrý Jazz. Malý zvenčí a neuvěřitelně praktický uvnitř. Velmi pohodlně pojme čtyři dospěláky, nabídne spoustu odkládacích prostorů a skvělé sedačky. Tvar karoserie prakticky nemá konkurenci — není to kombík, není to hatchback a není to ani čistokrevné MPV. Je to Jazz!

Honda Jazz byla v redakci hned dvakrát (proto v testu najdete fotky červeného i modrého Jazzu), podruhé v modré barvě ve verzi s odnímatelným tažným zařízením z výroby. Tažné zařízení je v tomto případě určeno pouze pro převoz kol, Honda Jazz Crosstar oficiálně nemůže táhnout vlek nebo karavan

S novým Jazzem sice nemůžete táhnout vlek ani karavan, ale v nabídce originálního příslušenství najdete odnímatelné tažné zařízení spolu s nosičem kol Thule Easy Fold. Za necelých 30 tisíc Kč navíc (ceníková cena 29.400 Kč včetně DPH). Tažné zařízení má nosnost 60 kilogramů a bez problémů odveze dvě kola. Nosič Thule Easy Fold je navíc možné složit, takže doma nebo v garáži nezabere moc místa. Se dvěma kola na nosiči jsme během testu najezdili skoro 1000 kilometrů a spotřeba se dlouhodobě držela na 4,5 litrech na 100 kilometrů.

Hybridní pohon e:HEV

Jazz už v Evropě koupíte pouze s hybridní jednotkou s označením e:HEV. Jedná se o atmosférický benzínový motor i-VTEC se čtyřmi válci a s celkovým objemem 1.5 litru, kterému sekundují dva elektromotory. Součástí hybridního pohonu je také lithium-iontový akumulátor a převodovka s pevným převodovým poměrem.

Auto si jízdní režimy plynule přepíná samo a vybírá ze tří režimůčistě elektrická jízda, kdy je vůz poháněn pouze elektromotorem, hybridní jízda, kdy spalovací motor generuje elektrickou energii pro hnací elektromotor a přebytky jsou ukládány do baterie a nakonec jízda čistě na benzín ve vyšších rychlostech s drobnou pomocí elektromotoru.

Honda Earth Dreams Technology — v tomto případě 1.5L i-VTEC benzínový motor a dva elektromotory

Jak to celé funguje v praxi? Velmi dobře! Přechody jsou plynulé, nijak vás neobtěžují, spalovák se občas přidá a zabublá si, zejména v prudších kopcích, kdy je potřeba rychle dodat energii pro elektromotor. Na jízdu brzda — plyn ale v Jazzu zapomeňte, je potřeba jezdit plynule a spalovací motor umí být občas hlučnější, obzvlášť když ho zbytečně trápíte — akcelerovat s plynem na podlaze tu postrádá smysl.

S Jazzem se ale velmi rychle sehrajete a pak už je to pověstná pohoda a jazz. Odmění vás skvělou spotřebouve městě kolem 4 až 4,2 litrů na 100 kilometrů, při meziměstském ježdění, kombinaci okresek a rychlostek jsem naměřil 4,3 litry na 100 kilometrů a na dálnici si při 120 až 130 kilometrech za hodinu řekne o 4,5 až 4,8 litru paliva na 100 kilometrů. Za ujetých 900 kilometrů jsem se nad pět litrů s Jazzem nedostal. Dalším plusem hybridního pohonu jsou nízké provozní náklady a spolehlivá technika, která vydrží dlouhá léta — chybí tady spojka, turbo, dvouhmoťák, zkrátka největší bolístky spalováků.

Cestou necestou, polem ne polem

Honda Jazz Crosstar má příjemně naladěný podvozek a díky vyšší světlé výšce dobře filtruje nerovnosti nejen na lesních cestách nebo kamenitých polňačkách, ale i retardéry a různé další nástrahy městského provozu. Nejlépe si rozumí s klidným řidičem, který má rád plynulou a stabilní jízdu. Pohonné ústrojí má celkový výkon 89 kW (109 koní) a maximální točivý moment 253 Nm.

Zákládní objem kufru je 298 litrů, po sklopení sedaček získáte 1199 litrů s rovnou plochou bez schodu, s příplatkovým tažným zařízením a nosičem kol Thule Easy Fold navíc odvezet dvě kola

Hybridní pohon v některých situacích dává znát své limity a dálnice není jeho silnou stránkou, což ale neznamená, že je pro vás zapovězeným územím. Auto je na dálnici pohodlné, ideální cestovní rychlostí je 120 až 130 km/h kdy vás neobtěžuje nadměrný hluk motoru ani aerodynamický hluk od střešního nosiče. Maximálka Crosstaru je 175 km/h.

Jak už jsem psal výše, pokud mu tento neduh odpustíte, potěší vás skvělou spotřebou, spolehlivou technikou pod kapotou a tichostí ve městě. Nabíjení baterie navíc probíhá zcela samovolně a nemusíte se starat o dobíjení kabelem.

Na chalupu dojedete bez větších potíží

Where the magic happens

Za interiér a ergonomii si Honda zaslouží pochvalu. Interiér je příjemný a vzdušný, po ruce máte vždy dostatek úložných prostorů, obzvlášť fajn jsou zapuštěné držáky nápojů v palubní desce. Textilní obšití palubní desky působí útulným dojmem a vy se tak cítíte jako doma. Tlačítka jsou rozmístěna také velmi dobře a displej infotainmentu za jízdy můžete využívat jen minimálně — svou pozornost tak můžete co nejvíce věnovat řízení.

Interiér je útulný a sedačky mají vododpudivé čalounění

Honda má v rukávu ještě jedno unikátní řešení, které nabídla už první generace Jazzu — variabilní sedačky Magic Seats! Ty můžete klasicky sklopit a vznikne vám rovná plocha, nebo můžete podsedáky sklopit k opěradlům a vznikne vám vzadu obří prostor pro převoz všeho, co vás napadne.

Magic seats v akci

Skvělý infotainment a bohatá základní výbava

Velmi dobrý je v novém Jazzu také infotainment — je plynulý, intuitivní a příliš neodvádí pozornost od řízení. Jazz Crosstar je na vrcholu nabídky, a tak není divu, že přijíždí s opravdu bohatou výbavou, díky které taky dokáže lépe obhájit svou vyšší cenovku.

Přístrojovka je dobře čitelná a přehledná, může zobrazovat i navigační informace. Nemusíte se bát, že by vás displej v noci oslňoval, jas lze upravit tlačítkem vlevo

Pokud vám řeknu, že cenovka Crosstaru se pohybuje kolem 600 tisíc Kč, možná se zhrozíte. Velmi málo aut vám toho ale za tuto cenu nabídne tolik, co nový Crosstar. V základu najdete například vyhřívané sedačky, 9″ infotainment s navigací a podporou bezdrátového Apple Carplay a Android Auto, parkovací senzory vpředu a vzadu včetně širokoúhlé couvací kamery, dobře fungující asistenty Honda Sensing včetně adaptivního tempomatu a asistenta držení v jízdních pruzích. Dále nabídne v základu 10 airbagů včetně nového středového airbagu mezi řidičem a spolujezdcem a kolenního airbagu řidiče.

Přidejte prostorný interiér, LED světla, velmi pohodlné sedačky, úsporný provoz, spolehlivou techniku a kvalitní zpracování a cenovka rázem nevypadá tak špatně.

Je to auto pro vás?

Honda Jazz Crosstar je perfektní auto pro ty, kteří se pohybují ve městě, pravidelně jezdí na chalupu nebo za rodiči do jiného města. Zkrátka pokud je většina vašich cest město a meziměsto, najdete v Jazzu pohodového společníka do nepohody. Jako celek tvoří skvěle fungující auto.

Jeho slabší stránkou je dálnice, kde je hluk od motoru trochu vyšší a mizí hlavní výhoda hybridního pohonu. I když pohodlně pojme čtyři dospěláky, má menší kufr a na střechu dáte vzhledem k povolenému zatížení střechy (50 kg) pravděpodobně jen dvě kola. Za 629 tisíc Kč dostanete skvělé auto, které svou cenovku bude obhajovat každým kilometrem, který společně urazíte.

Galerie

Štítky:

2 komentáře na “Test: Honda Jazz Crosstar e:HEV — Cesta z města”

  1. Chybí mi v textu zmínka o tom, proč je technika tak spolehlivá. Jazz má jednostupňovou převodovku, která se s motorem spojí napřímo ve vyšší rychlosti 🙂

    1. Ta spolehlivost přeci plyne z toho, že je to Honda! 😀 Teď vážně, spolehlivost je dána tím, aspoň jak to vidím já, že motor není zatížen součástkami jako je turbo, dvouhmoťák a přesně jak píšeš, převodovka má jen jeden převodový poměr, takže ta je díky tomu taky spolehlivější než třeba dvouspojkový automat, který si v průběhu kilometrového nájezdu občas vyžádá nějaké investice (výměna spojek, výměna oleje v mokrém DSG apod.) Stejně nakonec asi nejvíc záleží, kdo s autem jezdí a jak se k němu chová. Díky za zpětnou vazbu! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *