Test: Mazda MX-30 e-Skyactiv — Sametový tlukot elektrického srdce

Mazda šla vždycky svou vlastní cestou. Možná je to právě japonská povaha, díky které máte pocit, že každý detail je pečlivě promyšlen a má svou roli. Ve spoustě titulků se dočtete, že Mazda MX-30 neohromí dojezdem. Ohromovat dojezdem ale v plánu nikdy neměla. I menší baterie zde hraje důležitou roli. Jakou a jak se vlastně s první elektrickou Mazdou žije? To zjistíte v dnešním testu!

mazda mx-30
Limitovaná edice k oslavě výročí 100 let Mazdy nabídne bohatou výbavu a zvláštní lakování

Na první dobrou

První elektrická Mazda hrdě nese označení MX, tedy Mazda Experimental, stejně jako tolik úspěšná Mazda MX-5. Designový jazyk Kodo u tohohle modelu opravdu vyniká a MX-30 zaujme na první pohled – skvělá silueta, emotivně tvarované linky spolu s předními a zadními světly a dveře se závěsy vzadu tvoří jedinečný celek. Za tím vším stojí právě designový jazyk Kodo, který Mazda představila v roce 2010. Kodo znamená tlukot srdce, ale v přeneseném významu může znamenat i vdechnout něčemu duši, a to se tady povedlo na jedničku.

Tak akorát

Energii na cesty dodává elektrické Mazdě trakční baterie s kapacitou 35,5 kWh (dojezd 200 km). Pro představu — je to stejně velká baterie, jakou najdete v Hondě E a podobně velká jako u elektrické Škody Citigoe iV (ta má využitelnou kapacitu 32,3 kWh). Právě 35,5 kWh je ale pro Mazdu důležitou hranicí, do které je celková uhlíková stopa (včetně výroby auta, akumulátoru, elektřiny a recyklace) lepší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem. Oproti Hondě E a Škodě Citigoe iV, se kterými Mazda sdílí velikost baterie, má Mazda MX-30 použitelný kufr s objemem 366 litrů, který přijde vhod.

Mazda cílí MX-30 jako druhé auto do rodiny do městského a příměstského provozu, kde svoje úkoly splní na jedničku. Menší baterku navíc rychleji nabijete. Já jsem s ní vyjel i na delší výlet a absolvoval jsem s ní cestu mezi Prahou a Brnem po D1čce a z hlediska komfortu a jízdních vlastností vám delší cesty nebudou dělat problém. Pokud si navíc cestu dokážete dobře naplánovat, lze i delší trasy absolvovat s půlhodinovými zastávkami na dobití (MX-30 umí rychlonabíjet rychlostí až 50 kW). Cestu mezi Prahou a Brnem lze zvládnout s jedním půlhodinovým dobíjením v půlce trasy (nabíjecí stanice E.on Vystrkov).

Radost z jízdy

MX-30 vás odzbrojí úplně něčím jiným než dojezdem. Za volantem vás potěší skvělé sedačky, ergonomie a vyladěný infotainment s geniálním ovládacím kolečkem na středovém tunelu. Do ruky vám padne elegantní multifunkční volant a pak stačí už jen zmáčknout tlačítko Power a vyrazit. Běžně nejsem fanoušek umělého zvuku motoru, ale v Mazdě jsem si ho oblíbil. Po sešlápnutí akcelerátoru auto začne příjemně zrychlovat za doprovodu lehce bublavého a přitom elektrického zvuku.

Mazdu MX-30 je zkrátka radost řídit, ať už se budete proplítat po okreskách mezi městy nebo v městském provozu. “

mazda mx-30 100 years edition
Interiér potěší skvělými materiály a ergonomií. Jedinou výtku směřuji k umístění USB konektorů, které jsou z řidičovy pozice obtížně dostupné

Generovaný zvuk motoru dokresluje celkovou odezvu z řízení — výkon se dá skvěle dávkovat, řízení je přesné a nabídne dostatek informací od kol. Přidejte vektorování točivého momentu, rozložení váhy téměř 50:50 a perfektní jízdní vlastnosti jsou na světě! Mazdu MX-30 je zkrátka radost řídit, ať už se budete proplítat po okreskách mezi městy nebo v městském provozu.

Dvě slabá místa jsem přeci jen našel. Umístění USB konektorů a adaptivní tempomat, který po uvolnění pruhu vozidlem před vámi poměrně prudce zrychluje zpět na zvolenou rychlost. Ovládání klimatizace zajišťuje dotyková obrazovka na středovém panelu. V porovnání s perfektním tlačítkovým ovládáním infotainmentu je to sice trochu nezvyk, ale po pár dotycích si zvyknete.

Technické specifikace
Maximální výkon107 kW (145 koní)
Točivý moment271 Nm
Kapacita akumulátoru35,5 kWh
Výkon palubní nabíječky6,6 kW
Výkon nabíjení při stejnosměrném proudu (DC)50 kW
Udávaný dojezd (WLTP)200 kilometrů

Dojezd, spotřeba a nabíjení

Pojďme se podívat, jaká je ale každodenní realita s Mazdou MX-30, tedy dojezd, spotřeba a nabíjení. Přiznám se, že když jsem po převzetí vyrážel z Prahy směrem na Brno, měl jsem trochu strach, jaká bude spotřeba, jak moc se budu na dálnici loudat a kolikrát budu muset nabíjet. Kousek za Prahou se ale veškeré obavy rozplynuly. Na dálnici jsem držel rychlost 110 km/h a spotřeba se pohybovala v rozmezí 14,3 až 15,5 kWh na 100 kilometrů. Super. Sluší se dodat, že jsem měl prakticky ideální podmínky — teplota tak akorát a téměř nulový provoz.

mazda mx-30 charging
Mazda MX-30 má baterii s kapacitou 35,5 kWh, nabíjet umí 50kW rychlostí a z 20 % na 80 % se dobije přibližně za 34 minut

Range anxiety (úzkost z nízkého dojezdu, pozn. autora) zmizela a na dojetí z Prahy do Brna mi stačilo jedno ani ne půlhodinové dobití. Mazda zvládá maximální rychlost dobíjení 50 kW, nabíjecí křivka s rostoucím stavem nabití baterie klesá a ke konci nabíjí Mazda o něco pomaleji. Jak je u elektromobilů zvykem, při zpomalování se baterie dobíjí rekuperací — intenzitu lze ovládat pádly pod volantem.

Analogový ukazatel teploty baterie je perfektní malý detail, který mě potěšil. Za týden testování a necelých 900 ujetých kilometrů jsem se spotřebou nedostal nad 17 kWh na 100 kilometrů (kombinace okresek, města a dálnice).

Jak rychle Mazdu MX-30 nabijete?
Rychlonabíjecí stanice (DC, CCS2, 50 kW)cca 34 minut*
Pomalé nabíjení (AC, 6,6 kW)cca 4,1 hodiny**
Domácí zásuvka (2,3 kW)cca 18,8 hodin**
*z 20 % na 80 %, **z 20 % na 100 %

Je to elektromobil pro vás?

Navzdory pár drobnostem je Mazda MX-30 velmi povedený elektromobil. Zbývá tedy poslední, zodpovědět, zda je Mazda MX-30 skvělým elektromobilem i pro vás. Mazda MX-30 vám bude dělat skvělou službu jako druhé auto v rodině. Perfektně se hodí pro denní pojížďky po městě, zkrátka cukačky, to všichni známe. Spalovákům dobře nedělají, ale elektromobil je pro ně jako dělaný. S trochou předvídavosti a schopnosti plánovat vás Mazda nezklame ani na delších cestách. Odměnou za vaší trpělivost budiž perfektní jízdní vlastnosti, komfort na palubě a precizní zpracování.

Chcete bez plánování ujet 400 až 500 kilometrů, mít jeden rodinný elektromobil a prostor jako v Octavii? Poohlédněte se radši jinde. Mohlo by se stát, že frustrace z malého dojezdu vám zabrání užít si radosti, které tohle auto nabízí.

Galerie

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *