Mazda šla vždycky svou vlastní cestou. Možná je to právě japonská povaha, díky které máte pocit, že každý detail je pečlivě promyšlen a má svou roli. Ve spoustě titulků se dočtete, že Mazda MX-30 neohromí dojezdem. Ohromovat dojezdem ale v plánu nikdy neměla. I menší baterie zde hraje důležitou roli. Jakou a jak se vlastně s první elektrickou Mazdou žije? To zjistíte v dnešním testu!
Na první dobrou
První elektrická Mazda hrdě nese označení MX, tedy Mazda Experimental, stejně jako tolik úspěšná Mazda MX-5. Designový jazyk Kodo u tohohle modelu opravdu vyniká a MX-30 zaujme na první pohled – skvělá silueta, emotivně tvarované linky spolu s předními a zadními světly a dveře se závěsy vzadu tvoří jedinečný celek. Za tím vším stojí právě designový jazyk Kodo, který Mazda představila v roce 2010. Kodo znamená tlukot srdce, ale v přeneseném významu může znamenat i vdechnout něčemu duši, a to se tady povedlo na jedničku.
Tak akorát
Energii na cesty dodává elektrické Mazdě trakční baterie s kapacitou 35,5 kWh (dojezd 200 km). Pro představu — je to stejně velká baterie, jakou najdete v Hondě E a podobně velká jako u elektrické Škody Citigoe iV (ta má využitelnou kapacitu 32,3 kWh). Právě 35,5 kWh je ale pro Mazdu důležitou hranicí, do které je celková uhlíková stopa (včetně výroby auta, akumulátoru, elektřiny a recyklace) lepší než u srovnatelného auta se spalovacím motorem. Oproti Hondě E a Škodě Citigoe iV, se kterými Mazda sdílí velikost baterie, má Mazda MX-30 použitelný kufr s objemem 366 litrů, který přijde vhod.
Mazda cílí MX-30 jako druhé auto do rodiny do městského a příměstského provozu, kde svoje úkoly splní na jedničku. Menší baterku navíc rychleji nabijete. Já jsem s ní vyjel i na delší výlet a absolvoval jsem s ní cestu mezi Prahou a Brnem po D1čce a z hlediska komfortu a jízdních vlastností vám delší cesty nebudou dělat problém. Pokud si navíc cestu dokážete dobře naplánovat, lze i delší trasy absolvovat s půlhodinovými zastávkami na dobití (MX-30 umí rychlonabíjet rychlostí až 50 kW). Cestu mezi Prahou a Brnem lze zvládnout s jedním půlhodinovým dobíjením v půlce trasy (nabíjecí stanice E.on Vystrkov).
Radost z jízdy
MX-30 vás odzbrojí úplně něčím jiným než dojezdem. Za volantem vás potěší skvělé sedačky, ergonomie a vyladěný infotainment s geniálním ovládacím kolečkem na středovém tunelu. Do ruky vám padne elegantní multifunkční volant a pak stačí už jen zmáčknout tlačítko Power a vyrazit. Běžně nejsem fanoušek umělého zvuku motoru, ale v Mazdě jsem si ho oblíbil. Po sešlápnutí akcelerátoru auto začne příjemně zrychlovat za doprovodu lehce bublavého a přitom elektrického zvuku.
„Mazdu MX-30 je zkrátka radost řídit, ať už se budete proplítat po okreskách mezi městy nebo v městském provozu. “

Generovaný zvuk motoru dokresluje celkovou odezvu z řízení — výkon se dá skvěle dávkovat, řízení je přesné a nabídne dostatek informací od kol. Přidejte vektorování točivého momentu, rozložení váhy téměř 50:50 a perfektní jízdní vlastnosti jsou na světě! Mazdu MX-30 je zkrátka radost řídit, ať už se budete proplítat po okreskách mezi městy nebo v městském provozu.
Dvě slabá místa jsem přeci jen našel. Umístění USB konektorů a adaptivní tempomat, který po uvolnění pruhu vozidlem před vámi poměrně prudce zrychluje zpět na zvolenou rychlost. Ovládání klimatizace zajišťuje dotyková obrazovka na středovém panelu. V porovnání s perfektním tlačítkovým ovládáním infotainmentu je to sice trochu nezvyk, ale po pár dotycích si zvyknete.
Technické specifikace | |
Maximální výkon | 107 kW (145 koní) |
Točivý moment | 271 Nm |
Kapacita akumulátoru | 35,5 kWh |
Výkon palubní nabíječky | 6,6 kW |
Výkon nabíjení při stejnosměrném proudu (DC) | 50 kW |
Udávaný dojezd (WLTP) | 200 kilometrů |
Dojezd, spotřeba a nabíjení
Pojďme se podívat, jaká je ale každodenní realita s Mazdou MX-30, tedy dojezd, spotřeba a nabíjení. Přiznám se, že když jsem po převzetí vyrážel z Prahy směrem na Brno, měl jsem trochu strach, jaká bude spotřeba, jak moc se budu na dálnici loudat a kolikrát budu muset nabíjet. Kousek za Prahou se ale veškeré obavy rozplynuly. Na dálnici jsem držel rychlost 110 km/h a spotřeba se pohybovala v rozmezí 14,3 až 15,5 kWh na 100 kilometrů. Super. Sluší se dodat, že jsem měl prakticky ideální podmínky — teplota tak akorát a téměř nulový provoz.

Range anxiety (úzkost z nízkého dojezdu, pozn. autora) zmizela a na dojetí z Prahy do Brna mi stačilo jedno ani ne půlhodinové dobití. Mazda zvládá maximální rychlost dobíjení 50 kW, nabíjecí křivka s rostoucím stavem nabití baterie klesá a ke konci nabíjí Mazda o něco pomaleji. Jak je u elektromobilů zvykem, při zpomalování se baterie dobíjí rekuperací — intenzitu lze ovládat pádly pod volantem.
Analogový ukazatel teploty baterie je perfektní malý detail, který mě potěšil. Za týden testování a necelých 900 ujetých kilometrů jsem se spotřebou nedostal nad 17 kWh na 100 kilometrů (kombinace okresek, města a dálnice).
Jak rychle Mazdu MX-30 nabijete? | ||||
Rychlonabíjecí stanice (DC, CCS2, 50 kW) | cca 34 minut* | |||
Pomalé nabíjení (AC, 6,6 kW) | cca 4,1 hodiny** | |||
Domácí zásuvka (2,3 kW) | cca 18,8 hodin** | |||
*z 20 % na 80 %, **z 20 % na 100 % |
Je to elektromobil pro vás?
Navzdory pár drobnostem je Mazda MX-30 velmi povedený elektromobil. Zbývá tedy poslední, zodpovědět, zda je Mazda MX-30 skvělým elektromobilem i pro vás. Mazda MX-30 vám bude dělat skvělou službu jako druhé auto v rodině. Perfektně se hodí pro denní pojížďky po městě, zkrátka cukačky, to všichni známe. Spalovákům dobře nedělají, ale elektromobil je pro ně jako dělaný. S trochou předvídavosti a schopnosti plánovat vás Mazda nezklame ani na delších cestách. Odměnou za vaší trpělivost budiž perfektní jízdní vlastnosti, komfort na palubě a precizní zpracování.
Chcete bez plánování ujet 400 až 500 kilometrů, mít jeden rodinný elektromobil a prostor jako v Octavii? Poohlédněte se radši jinde. Mohlo by se stát, že frustrace z malého dojezdu vám zabrání užít si radosti, které tohle auto nabízí.