Test ojetiny: Renault Mégane IV Grandtour 1,3 TCe 140 — Příjemné překvapení

V dnešním testu se podíváme na zajímavý vůz, který lze s nájezdem kolem třiceti tisíc kilometrů sehnat jako zánovní ojetinu v rozmezí 300 až 350 tisíc Kč. Dokáže Mégane čtvrté generace konkurovat českému etalonu v podobě Octavie Combi a čím vás překvapí? Jdeme na to!

První dojem

Mégane čtvrté generace se představil v roce 2015 a k prvním zákazníkům se dostal v létě 2016. Překvapil nejen zajímavým designem předních světel, ale také elegantním a do posledního detailu promyšleným celkovým vzhledem. Karoserií se vinou přijemné linie a vůz jako celek působí vyváženě a francouzský původ poznáte na každém detailu. Drobný facelift představený v roce 2020 navíc nyní lehce snižuje ceny ojetých kusů, a nabízí se tak dobrá příležitost pro jejich koupi. Vyplatí se?

Interiér a ergonomie

Po usednutí za volant vás přivítají poměrně kvalitní materiály, vše pěkně sedí a lícuje a dveře při zavření příjemně tlumeně dosedají. Sedačky jsou pohodlné, v této cenové kategorii se jedná rozhodně o jedny z lepších. Pokud nejste zvyklí na francouzskou ergonomii, možná během prvních pár kilometrů přehmátnete při ovládání topení, rádia nebo tempomatu. Pokud jste naopak na francouzská auta zvyklí, budete tu jako doma. Co se týče interiéru jako celku, došlo k velkému posunu vpřed oproti předchozí generaci.

Jak je u Renaultu zvykem, multifunčkní páčkou pod volantem lze pohodlně ovládat funkcí rádia. Tlačítko + a – na volantu zde neslouží k ovládání hlasitosti rádia, ale pro ovládání tempomatu, který zapnete pomocí kolébky vedle ruční brzdy.

Jediné výhrady máme v oblasti ovládání ventilace a dotykové obrazovky infotainmentu. Testovaný vůz ve výbavě Limited si naštěstí zachoval i několik klasických tlačítek, ale například rychlost venilátoru se nastavuje pomocí dotykové plochy — za jízdy je toto řešení poměrně nepříjemné a pokud chcete trefit správnou rychlost, musíte se na malou chvíli soustředit právě na středový panel.

Dotykový displej infotainmentu je občas trochu líný v reakci na dotyky a celý infotainment působí lehce zastarale. Není to ale nic hrozného a tento drobný nedostatek pak vyváží přehledný a dobře čitelný digitální budík, doplněný o analogový ukazatel paliva a teploty oleje.

Hlavní displej zobrazuje rychlost, otáčky a další užitečná jízdní data

Je praktický?

Určitě vás zajímá, zda je Mégane ve verzi Grandtour praktický. Oproti oblíbené třetí generaci Octavie Combi, která nabízí 610 litrů v zavazdlovém prostoru, je Mégane s hodnotou 521 litrů trochu pozadu. Je to daň za elegantně vyhlížející a lehce zkosenou zadní část vozu. Kufr ale potěší nízkou nakládací hranou a širokým přístupem. V praxi vás tedy o něco menší zavazadelník nebude příliš limitovat. Po sklopení sedaček se můžete s klidem vydat nakupovat do obchodního domu Ikea a využít až 1504 litrů prostoru, který Mégane nabídne.

Svižný, úsporný a pohodlný

Jízda v Méganu je příjemnou plavbou krajinou. Podvozek pohlcuje nerovnosti a jeho měkčí naladění se skvěle hodí k charakteru vozu. Námi testovaný kus byl vybaven zážehovým čtyřválcem 1,3 TCe o výkonu 103 kw (140 koní). Jedná se o motor, který přišel v roce 2018, splňuje emisní normu Euro6 a nahradil poněkud problémové motory 1,2 TCe. Zážehová třináctistovka je dynamická, má skvělý zátah už od nižších otáček, dá se s ní jezdit v rozmezí 5,5 až 7 litrů na 100 kilometrů a je příkladně spolehlivá. Motor převzal i Mercedes-Benz.

Francouzské kořeny Mégane nezapře

Spolehlivost a motory

Zážehová třináctistovka 1,3 TCe s označením H5H je spolehlivý motor, který do ojetého Méganu můžeme jen doporučit. Na trhu ojetin je bohužel velké množství vozů s motorem 1,2 TCe, kterému je lepší se vyhnout. Svou pověst má pošramocenou velkou spotřebou oleje, ředí olej benzinem, to vše s vysokou spotřebou. Pokud se pro tento motor přesto rozhodnete, ověřte si servisní historii a zkraťte interval pro výměnu oleje na 10 až 15 tisíc kilometrů.

Dobrou volbu představují i naftové motory, zejména čtyřválec 1.5 dCi s označením K9K, který Renault vyrábí s úpravami už od roku 2000. Od roku 2018 splňuje přísnější emisní normy a disponuje systémem AdBlue. Potěší nízkou spotřebou paliva a spolehlivostí.

Konzervativní variantou je pak atmosférická šesnáctistovka 1.6 SCe s nepřímým vstřikováním. Některé kusy ale trápí vyšší spotřeba oleje, Renault tyto kusy v rámci tovární záruky měnil. Snaha o splnění emisních limitů se bohužel na této jednotce projevila nevábnou dynamikou motoru, nízkým pružným zrychlením a právě problémy se spotřebou oleje. U těchto kusů si tedy zkuste ověřit servisní historií a zajímat se o to, zda prodejce neprodává auto právě kvůli vyšší spotřebě oleje.

A co dalšího Mégany trápí? Během prvních dvou let výroby se objevilo několik nedostatků, které se Renault snažil napravit v rámci záruky. Jedná se například o vadné tyčky stablizátorů, které způsobují klepání podvozku, vrzající přední sedačky nebo padající infotainment.

Je to auto pro vás?

Mégane nabídne dostatek prostoru i výkonu pro menší rodinu, nabídne i několik spolehlivých motorů na výběr a potěší výbavou, za kterou například u Octavie zaplatíte výrazně více. Design je velmi nadčasový a je to něco, čím se odlišuje od ostatních aut na silnici. Hodnotně pak působí i detaily v podobě plynových vzpěr, které drží kapotu nebo bezklíčového odemykání, které je u Méganu hojně rozšířené. Jen pár naprosto základních modelů používá klasický klíč.

Nižší cena se samozřejmě v nějaké oblasti projevila, a tak vás může potrápit horší infotainment nebo kvalita zpracování u některých modelů, zejména do roku 2017. Mégane nás ale i přes pár nedostatků velmi potěšil a je důstojným soupeřem pro svou konkurenci. Pokud vás tedy zaujal, rozhodně ho zařaďte do užšího výběru.

Galerie

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *