Test: Škoda Citigoe iV — Malá, šikovná a elektrická

Na první pohled obyčejné Citigo. Odlišná maska chladiče, sání vzduchu a nápis Škoda přes celé páté dveře ale napovídají, že se jedná o Citigoe iV, jeho čistě elektrickou verzi, kterou Škoda představila v roce 2019 a setkala se s obrovským prodejním úspěchem. Obhájí svou cenovku a proč přemýšlet o koupi jednoho z pár desítek posledních skladových kusů? Na to a mnohem víc se pojďte podívat v dnešním testu.

Tiché a svižné

Tiché a svižné. Tak přesně těmito slovy by se daly popsat první pocity za volantem. Hned po otevření dvěří vás překvapí multifunkční kožený volant, vyhřívaná sedadla a rádio s pětipalcovým barevným displejem. Pro elektrické Citigo standartní výbava. Na druhou stranu sedačky jsou identické se spalovací verzí a v kombinaci s hodnotnějším interiérem působí trochu lacině, stejně jako absence interiérového osvětlení pro spolujezdce vzadu. Pravděpodobně se jedná o následek snižování nákladů tak, aby se Citigoe iV vešlo s cenovkou pod půl milionu.

Poslední kuriozitou, která na vás uvnitř čeká, je startování klíčkem. Pro zapnutí elektromotru musíte otočit klíčkem jako u spalovacího motoru a pípnutí vám ohlásí připravenost k jízdě. U elektromobilu v této cenové kategorii bychom přece jen mnohem více ocenili startování tlačítkem a bezklíčové odemykání.

Hned jak se rozjedete, tak mu tyto neduhy snadno odpustíte. Příjemně se řídí a díky elektromotoru máte kdykoliv k dispozici 212 Nm točivého momentu. Elektromotor má 61 kw, z nuly na sto dosprintuje za 12,3 vteřiny a z 60 km/h na 100 km/h pružně zrychlí za 7,3 sekundy. Na městské auto to nejsou vůbec špatné hodnoty a jízda je navíc příjemně zábavná — díky bateriím má nižší těžiště a ochotně se nechá vést do zatáček.

Jak je to s dojezdem?

Jak daleko vás městký elektromobil od Škodovky doveze? Baterie má celkovou kapacitu 36,8 kWh, z toho využitelných je 32,3 kWh. Udávaný dojezd je 252 km na jedno nabití. Ten ale ovlivňuje hned několik proměnných — venkovní teplota a s ní související topení či klimatizace a jízdní styl. Nejlepších výsledků samozřejmě Citigoe iV dosahuje v městském provozu.

My jsme spotřebu testovali na úseku, který kombinoval město a příměstský provoz. Po krátkém popojíždění ulicemi Brna jsem se vydali do Mariánského údolí, cestou jsem vyzkoušeli pár okresek a když jsem dorazil zpět, palubní počítač ukazoval hodnotu 13,8 kWh/100 km — venkovní teplota kolem 4 stupňů a vytápění uvnitř bylo po celou dobu nastaveno na teplotu 21 stupňů. Při nižší venkovní teplotě a kombinaci města a okresek, kde jsem se v obou případech drželi rychlostních limitů, vychází dojezd při naměřené spotřebě na cca. 234 km. To není vůbec špatné.

Testované Citigoe iV jsem si zapůjčil od prvního českého carsharingu, Autonapůl. Při příznivějších teplotách by výsledky byly ještě o fous lepší.

Co se týče rekuperace, jsou k dispozici čtyři stupně, první tři stupně volíte pohybem páky vlevo a vpravo v poloze D, čtvrtý stupeň a nejintezivnější stupeň rekuperace pak zvolíte pohybem páky vzad do polohy B.

Konektivita

Na středovém panelu najdete rádio SWING s pětipalcovým barevným displejem, který je ostrý a lehce čitelný. Potěšilo nás i jeho věrné podání barev. Samotné rádio pak nabídne AUX vstup, slot pro paměťovou kartu SD a samozřejmě nechybí ani připojení pomocí Bluetooth. V horním středu palubní desky se nachází praktický držák na smartphone a hned za ním USB port.

Absenci chytrého infotainmentu se Škoda snaží kompenzovat aplikací Move & Fun. Po stažení aplikace do vašeho chytrého telefonu a umístění do držáku, získáte další displej s užitečnými informacemi a dalšími funkcemi.

V interiéru najdete ještě jeden příjemný bonus — ambientní LED osvětlení palubní desky.

Interiér Škoda CitigoE IV
Příjemné ambientní osvětlení vás bude doprovázet při jízdě v noci

Bezpečí za volantem

Co se týče bezpečnosti je elektrické Citigo poměrně bohatě vybavené. Do základní výbavy patří 6 airbagů, kotvení dětských sedaček ISOFIX a Top Tether a samozřejmě ESC a ABS. Dále v základní výbavě najdete také Lane Assist, což je příjemným překvapením. Pokud jsou na silnici dobře rozpoznatelné pruhy, systém funguje na výbornou a při neúmyslném vyjetí z pruhu vozidlo koriguje a vrátí zpět do jízdního pruhu.

Je praktické?

Může být tak malé auto, jako je Citigo praktické? Na to, jak je Citigoe iV malé, nabízí poměrně velkorysý vnitřní prostor a kufr o objemu 250 litrů, který je možné rozšířit sklopením zadních sedaček. Určitě v něm tedy neodvezete celou rodinou a kola na výlet, ale každodenní ježdění po městě, nakupování, vyřizování různých věcí a převážení čtyř lidí zvládne s přehledem. Do kufru je navíc možné umístit praktický síťový program.

Je to auto pro vás?

Citigoe iV se nejlépe cítí ve městě a na kratších cestách mezi městy a vesnicemi. Je to velmi příjemné a milé auto, které se snadno řídí, na poměry své kategorie je dobře vybavené a nabídne vcelku solidní dojezd. Pokud jezdíte kratší trasy, dojíždíte do práce nebo trávíte většinu času za volantem ve městě, dává opravdu smysl.

Díky elektromotoru se vám odvděčí příkladnou spolehlivostí, svižnou jízdou i příjemným tichem na palubě. Úspora na provozních nákladech se navíc projeví celkem rychle. Pokud o něm uvažujete, určitě neváhejte, u dealerů v České republice zbývá posledních pár skladovek.

Zbývá posledních pár kusů

Po spuštění prodejů byl o elektrické Citigo tak velký zájem, že skoro na všech trzích dealeři vyčerpali svou roční kvótu během pár měsíců. Podle informací z webu Škoda skladové vozy je k prosinci 2020 dostupných posledních pár desítek kusů. Spolu s naplněním kvót byla výroba zastavena a koupě skladového vozu je tedy poslední možností jak Citigo do zásuvky získat, samozřejmě kromě koupě ojetého kusu. Pokud tedy jeho koupi zvažujete, neváhejte dlouho.

Galerie

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *