Test: Škoda Fabia III Combi 1,0 TSI 70 kW — Ohrožený druh dožívá ve verzi Tour

Škoda Fabia Combi je v Česku oblíbená především pro svůj prostorný kufr a přívětivou cenu, za kterou nabízí poměrně hodně muziky. Každý čech alespoň jednou za život ve Fabii seděl — ať už byla rodičů, kamaráda, přítelkyně nebo jeho vlastní. Malé kombíky z trhu nebezpečně mizí a v České republice je Fabie posledním malým kombi, které lze koupit nové.

Posledním přímým konkurentem Fabie Combi byl Renault Clio Grandtour, který s příchodem páté generace zmizel z nabídky. Clio už zakoupíte pouze v krátké variantě.

Fabia Combi je v tomto ohledu ohroženým druhem, a protože se blíží konec jejího životního cyklu (nová generace Combi bude představena v roce 2023, krátká varianta už v roce 2021), nabízí se už pouze jako akční model ve verzi Tour.

Zvládne vše, co od ní očekáváte

Fabia třetí generace prošla v roce 2018 drobným faceliftem, který ji opravdu sluší a za svůj vzhled se nemusí stydět ani teď. Příjemným detailem je nápis Škoda přes celou šíři pátých dveří.

Po faceliftu zůstaly v nabídce pouze tříválcové motory v různých provedeních (atmosférický tříválcový litr o výkonu 55 kW a dva „foukané“ tříválce o výkonu 70 a 81 kW). Nejvýkonnější a nejslabší verze se postupem času z nabídky vytratily a verzi Tour dnes objednáte pouze s oturbeným litrovým tříválcem o výkonu 70 kW.

„Litr“ o výkonu 70 kW je často srovnáván s předchozími čtyřválci 1,2 TSI a označován za řidičsky nepřívětivý. Rozjezdy jsou s ním trochu jiné, to ano, ale motor se dá hodnotit objektivně velmi kladně. Má dost výkonu pro běžné ježdění a když ho vytočíte umí i zabrat. Jeho jedinou nepříjemnou vlastností je dunění v nižších otáčkách, což je způsobeno absencí dvouhmotového setrvačníku. Na druhou stranu je eliminována nutnost drahé výměny „dvouhmoťáku“ v případě jeho opotřebení.

Rozhodně si tento motor nezaslouží být terčem kritiky chlapů od vedle z hospody. Určitě jste slyšeli, že je to motor ze sekačky a že se po 60 tisících kilometrech rozpadne. Opravdu doporučuji si motor zkusit a udělat si na něj vlastní názor. Spotřeba je také přívětivá a v praxi se dá jezdit s lehkou nohou na delší trase kolem 5 litrů, při agresivnější jízdě nebo v městském provozu pak počítejte se spotřebou pohybující se mezi 6 až 7 litry paliva na sto kilometrů.

Co se týče spolehlivosti, nemá motor žádné chyby, které by způsobily jeho fatální selhání. Stejně jako ostatní přímovstřikové motory lehce karbonuje, motor tedy určitě nepodtáčejte, občas natankujte lepší benzin a prožeňte ho vyššími otáčkami.

Interiér, ergonomie a jízdní vlastnosti

Po usednutí za volant se budete cítit jako doma. Auta z koncernu VW mají zkrátka dobrou ergonomii a v ovládání jsou si velmi podobná. Ovládání důležitých funkcní zůstalo tlačítkům a zbytek věcí najdete na dotykovém displeji infotainmentu. Plasty jsou sice tvrdé, ale v interiéru zároveň nic nevrže ani neklepe a působí kvalitním dojmem. V dané cenové kategorie se to dá lehce odpustit.

škoda fabia III combi
Fabia má skvěle naladěný podvozek a je dobře ovladatelná ve všech situacích

Co se týče jízdních vlastností, Fabia třetí generace měla a má skvělé jízdní vlastnosti. Podvozek je skvěle naladěný, auto je předvídatelné i za deště nebo za sněhu, jak jsem si sám během testu vyzkoušel na sněhu, ale i na ledovce. Trojková Fabia navíc disponuje funkcí XDS+, která při zatáčení dokáže přibrzdit vnitřní kolo, čímž dojde ke zvýšení hnacího momentu na vnějším kole. Fabia tak ochotněji a agilněji projíždí zvolenou stopou.

Konektivita a bezpečnost

Fabii Combi ve verzi Tour je možné dovybavit až šesti airbagy, systémem pro hlídání mrtvého úhlu a dobře známým Front Assistem včetně nouzového brždění. Nárazovým testem Euro NCAP prošla Fabia sice už v roce 2014 při uvedení na trh, ale odnesla si plný počet hvězdiček.

škoda fabia III combi interiér
Interiér je útulný a praktický, vzhledově neurazí, na druhou stranu ničím zvláštním nezaujme

Co se týče konektivity je možné využít technologie Smartlink+ pro zrcadlení smartphonu pomocí Apple Carplay nebo Android Auto.

Pro koho je skvělou volbou?

Fabia Combi byla a je skvělým „lidovým“ autem. S motorem 1.0 TSI 70 kW nabídne i slušnou dynamiku, kterou lehce ztrácí jen při plném naložení. Pokud hledáte auto, které si můžete koupit nové, které vám nabídne dostatek místa v zavazadelníku (530 litrů a neuvěřitelných 1395 litrů po sklopení zadních sedaček), které je dobře vybavené a bezpečné a má poměrně příjemnou cenovku, bude pro vás Fabia Combi dobrou volbou a dobrým služebníkem. Verze Tour, ve které škodovácké modely často končí svůj životní cyklus (vzpomeňme například na jedničkovou Octavii), začíná na 329 900 Kč. To není vůbec špatné. Mimo verzi Tour je také k dispozici spousta skladových vozů za přívětivé ceny.

Je s malými kombíky konec?

Chvíli to vypadalo, že osud malého kombi z Mladé Boleslavi je u konce a že Škoda jeho nástupce na trh neuvede. Byla by to ale obrovská chyba. Malá kombi jsou a vždy byla v České republice opravdu oblíbená. V tuto chvíli navíc nemá Fabie Combi na českém trhu ani přímého konkurenta.

Nástupce nakonec přec jen bude a představí se v roce 2023, tedy dva roky po představení krátké verze. Příčinou prodlevy je mimo jiné i fakt, že vývoj varianty Combi byl na čas pozastaven. Nakonec ale sám Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, na svém Linkedin profilu uvedl, že Fabia Combi je pro Volkswagen významným modelem, protože žádné auto od jiné koncernové značky, než je Škoda Auto, by nedokázalo být v tomto segmentu ziskové. Fabia Combi tady s námi tedy ještě nějakou dobu zůstane. Hurá!

Galerie

Štítky:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *